Volar

10 consells per agafar un vol amb seguretat

Conèixer els drets i deures dels passatgers és important
By , on 20 de desembre de 2013

Les vacances de Nadal acostuma a ser un període de temps en el que els espanyols aprofiten per viatjar i conèixer món o agafen un avió per reunir-se amb la família. L’activitat als aeroports s’incrementa i també creixen les possibilitats de tindre un incident que trastoqui el pressupost per aquestes festes per no resoldre, en molts casos, els dubtes que tenim alhora d’embarcar en un avió.

  1. Les compres en l’aeroport es consideren també equipatge de mà? Aena especifica que “està permès embarcar amb una bosa de les tendes dels aeroports espanyols, a més de l’equipatge de mà i ha de realitzar-se de manera gratuïta”. Aquesta normativa, això sí, és aplicable només a vols amb sortida des d’Espanya, inclosos els vols de Ryanair.
  2. Poden cobrar-me per canviar el nom del titular d’un bitllet? Els bitllets aeris són sempre nominatius, és a dir, que estan a nom d’una persona en concret per motius de seguretat. Si es desitja canviar la titularitat per qualsevol moti, caldrà atenir-se a les condicions que estableixi la companyia en la qual s’ha efectuat la compra del bitllet. Habitualment sí es permet el canvi de nom, però aquesta opció te un recàrrec extra.
  3. Els millors d’edat necessiten DNI o passaport per volar? En alguns casos sí, però és necessari dur el Llibre de Família. El Pla Nacional de Seguretat, aprovat en 2012, especifica que els menors de 14 anys poden volar a destinacions nacionals (no de la Unió Europea, sinó dins d’Espanya) sense necessitat de dur DNI, sempre que viatgin amb els seus pares i aquests portin el Llibre de Família.
  4. Puc volar amb el DNI o el passaport caducat? En aquest cas, el Pla Nacional de Seguretat estableix que en vols dins d’Espanya o dins de a Unió Europea es permet volar amb el DNI o passaport encara que aquest estigui caducat. També és vàlid el permís de conduir si està emès a Espanya. Alhora, també es pot demanar a la comissaria de l’aeroport que se’n realitzi una renovació d’urgència, en cas que la nostra destinació sigui fora de les fronteres Europees. No obstant, es recomana revisar amb molta anel•lació l’estat d’aquesta documentació.

  5. És possible volar amb el bitllet de tornada si no s’utilitza l’anada? Actualment encara no es pot. Els passatgers que en algun dels trajectes comprats no han utilitzat el bitllet, tenen automàticament cancel•lats els vols restants compresos en el mateix bitllet. Després de nombroses denúncies dels consumidors, el Tribunal Suprem ha declarat il•legal aquesta clàusula. La seva aplicació està prohibida a Espanya, estant previst incloure aquesta modificació en la reforma del Reglament 261/2004. Encara que és totalment il•legal, Iberia segueix denegant l’embarqui en el viatge de tornada als passatgers que no han emprat el bitllet d’anada.
  6. I si no m’han notificat el canvi de vol? L’aerolínia està obligada a notificar qualsevol alteració en les condicions dels seus vols. Si no ha informa fefaentment al client, es produirà un incompliment contractual. Si el client ha comprat el bitllet a través d’una agència de viatges i no directament a la pàgina de l’aerolínia, és aquesta la que haurà d’informar-li sobre els canvis, prèvia notificació de l’aerolínia a l’agència.
  7. Pot haver-hi ‘overbooking’ al meu vol? Sí es pot. La normativa estableix compensacions econòmiques en favor dels passatgers als quals es denegui l’embarqui per ‘overbooking’ o una venda superior de bitllets a les places reals de l’aeronau, però la pràctica en si és legal. Per a les aerolínies és rendible sobreestimar places per preus molt superiors a les compensacions que hauran de pagar als passatgers que si escau siguin remoguts del vol.
  8. Quant temps ha de passar per poder reclamar a l’aerolínia per retard? Els passatgers tenen dret a reclamar si el vol registra un retard de més de 3 hores. En aquest cas, li correspondrà una indemnització situat entre els 250 i els 600 euros, en funció de la distància que havia de superar amb el vol. No obstant, cal diferenciar entre retard i cancel•lació. Si el nom del vol canvia, s’ha produït una cancel•lació i en aquest cas l’usuari té dret una targeta una altra targeta d’embarcament.
  9. Quins drets tinc si hi ha vaga? Davant qualsevol tipus de vaga, els passatgers sempre tenen una sèrie de drets. En cas de cancel•lació o retard superior a cinc hores, l’aerolínia haurà d’oferir al passatger el reemborsament en set dies del preu íntegre de bitllet o un vol de tornada al primer punt de partida el més ràpidament possible, si fos necessari, o la conducció fins a la destinació final en condicions de transport comparables. No obstant si la vaga no ha estat convocada de forma legal, els passatgers no tenen dret a una compensació.
  10. Quin és el temps límit per embarcar? No està assenyalada en cap norma però acostuma a estar especificat en el bitllet en la majoria de casos. El que sí està regulat és l’hora límit per facturar equipatge i obtenir la targeta d’embarcament es de 45 minuts abans de la sortida del vol. Aquest temps límit pot estendre’s si ho estableix la companyia en les seves condicions de transport, per exemple en vols a determinats destinacions, com EUA o Israel. És important parar atenció i, en cas de dubte, trucar a l’aerolinia o agència de viatges.

Imatge: Iberia Airlines

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “10 consells per agafar un vol amb seguretat”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio